www.um.pabianice.pl
Pabianice znajdują się w aglomeracji łódzkiej. Stanowią zarazem centrum 120-tysięcznego powiatu. Funkcjonują tutaj najważniejsze dla społeczności instytucje i urzędy. Miasto liczy 60 tys. mieszkańców i obejmuje obszar 33 km2.

Pechowiec

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Na stronach rosyjskich jest zamieszczony rejestr wypadków lotniczych z czasów ZSRR z udziałem samolotów wojskowych. Każdemu wpisowi towarzyszy zdjęcie lotnika i szczątków maszyny. Znajdujemy tam wzmianki pabianickie, które zaciekawią miłośników lotnictwa. Oto treść wpisu.


81. Katastrofa samolotu Lim-2, 2 maja 1956 r.
Pilot: podporucznik Stanisław Wojciech Karczewski, syn Nikodema, urodzony 8 grudnia 1933 r. w Pabianicach. Absolwent Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Radomiu w 1955 r. Lotnik 3. Pułku Myśliwskiego we Wrocławiu, 6. Dywizja Myśliwska
Nalot: 190 godzin na samolotach MiG-15 UTI, MiG-15, Lim-2
Okoliczności katastrofy: lotnik zginał w samolocie Lim-2 podczas wykonywania zadania w okolicach Wrocławia.
Przyczyna: brak danych
Miejsce pochówku: cmentarz w Pabianicach.


39. Katastrofa samolotu Lim-5, 11 lutego 1986 r.

Pilot: kapitan Stanisław Juszczak, syn Władysława, urodzony 12 stycznia 1950 r. w Pabianicach. Absolwent Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie w 1975 r. oraz Wojennej Akademii Lotniczej (ZSRR) w 1985 r. Dowódca eskadry 38. szkolno-bojowego pułku lotniczego w Modlinie, pełniący obowiązki sztabowca pułku. Lotnik 1 klasy. Pośmiertnie awansowany na stopień majora.

Nalot: 1100 godzin na samolotach: SB Lim-2. Lim-5; na Lim-5 około 177 godzin.

Zadanie: lot po wymianie silnika.

Okoliczności katastrofy: катастрофа произошла вo время облета самолета Lim-5 после замены двигателя. Летчик, выполняя полет днем в ПМУ, правилъно снизился для посадки, удержиая самолет на оси ВПП без кренов. В момент когда самолет находился на расстоянии 200-250 метров от начала ВВП летчик законил выравнивание на высоте 3-4 метра и плавно поднял немного нос самолета. По обясненям свидетелей самолет достиг высоты 9-10 метров, затем стал отклоняться в правую сторону с не большим креном на правое крыло. Руковоодитель полетов, видя это, крикнул по радио: „180, что ты вытворяешь?”. Однако самолет продолжал кренене резко отклоняясь от ВВП на 70 г. По достижениюю крена 80-90 самолет зацепил концовкой правого крыла травянистую поверхнoсть летного поля и разбился. Летчик погиб.

n

Przyczyna: ошибка в пилотировании. Летчик в момент посадки допустил выход самолета на закритические углы атаки.

Miejsce pochówku: cmentarz w Łodzi.

Autor: Sławomir Saładaj

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij