www.um.pabianice.pl
Pabianice znajdują się w aglomeracji łódzkiej. Stanowią zarazem centrum 120-tysięcznego powiatu. Funkcjonują tutaj najważniejsze dla społeczności instytucje i urzędy. Miasto liczy 58 tys. mieszkańców i obejmuje obszar 33 km2.

Artysta zaangażowany

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Bogdan Skupiński urodził się w 1942 r. w Pabianicach. Mieszka w Nowym Jorku. Do USA przybył w 1971 r., a pięć lat później otrzymał obywatelstwo amerykańskie. Studiował w Ecole de Beaux Arts w Paryżu. W Ameryce utworzył grupę artystyczną Bogdan & Wspólnicy - Graficy. Zajmuje się także malarstwem. Chętnie podejmuje tematykę antywojenną.

W 1968 r. odebrał Grand Prix Salonu Młodych Artystów Francuskich w Paryżu. W 1971 r. zdobył nagrodę główną za ryciny i rysunki podczas wystawy organizowanej przez National Connecticut Academy w Hartford USA.

Oto fragmenty wypowiedzi o artyście publikowane na łamach Art/World, Artspeak i Horizon w latach 70. i 80.:

„Akwaforty, urodzonego w Polsce i wykształconego w Krakowie, Skupińskiego prezentują szereg politycznie motywowanych tez. Na przykład z otchłani wypełnionej narzędziami wojny wyłania się postać w zerwanych kajdanach. W pracy zatytułowanej „Nowa proklamacja” człowiek spada ze schodów, u podnóża których gromadzi się tłum, szukający dopełnienia swej rozpaczy. Atmosfera przypomina „Okropności wojny” Goi.”

„B. Skupiński opisuje współczesne wydarzenia, dokumentuje zjawiska, które boleśnie dotknęły wszystkich ludzi. Prace są realistyczne dzięki dramatycznej intensywności wyrazu i często za sprawą równie dramatycznej symboliki. Akwaforty i akwatinty w Atlantic Gallery ukazują drogę jaką przebył w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Będąc chłopcem, przeżył głęboko powrót ojca z nazistowskiego obozu koncentracyjnego. Ojciec roztoczył przed nim koszmarny obraz Holocaustu. W pracach Skupińskiego słyszymy echa tego horroru, a także innych wydarzeń wojennych. Zostaje również przywołana sprawa zabójstwa Kennedych. Jedna z prac składa się z trzech części. Najpierw widzimy trzech braci Kennedych, idących plażą, później dwóch, a na koniec – jednego. Skupiński odkrywa siłę symbolu. Wszystkie prace mają znakomitą kompozycję, a niektóre są wręcz dziennikarskie. Wynika to z inspiracji fotografią prasową. Skupiński dysponuje nienagannym warsztatem. Łączy bardzo często idee z fantazją, która przynosi nadrealistyczne lub alegoryczne efekty. Prace są zakorzenione w emocjach, stąd jego „Dokumenty” stają jednak mocno zindywidualizowaną sztuką”.

„Kilkanaście amerykańskich gazet odnotowało już najnowsze osiągnięcia młodego artysty, którego twórczość mieści się w granicach pop artu. Jakkolwiek jego sztuka nie zrywa z polskimi korzeniami. Przeciwnie, podkreśla ich znaczenie, emanuje wyrafinowaniem i kulturą.”

„B. Skupiński urodził się w Pabianicach, Polska. Otrzymał dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Uczył się pod kierunkiem profesora Rzepińskiego – pracownia malarstwa i profesora Wejmana – pracownia miedziorytu. Studia kontynuował we Francji. Podczas pobytu w Paryżu wystawiał dwukrotnie w Grand Palais i Salon d'Autonne. Uzyskał nagrodę pieniężną francuskiego ministra kultury. Od tej chwili wydarzenia potoczyły się szybko: wystawy w Musee d'Art Moderne, Musee Galliera oraz inne. Prace nabyła również Biblioteka Narodowa Francji. Za grafiki dostał także nagrodę Cannona. Po przyjeździe do USA jego prace zakupiły Muzeum Sztuki New Jersey, Biblioteka Kongresowa w Waszyngtonie, Akademia Connecticut w Hartford. Sukcesy otworzyły drzwi wielu prestiżowych galerii i miejsc, m. in. Uniwersytet Nowego Yorku, Uniwersytet Amerykański w Waszyngtonie, Fundacja Kościuszkowska. Wszystkie prace ujawniają ogromne zainteresowanie problemami współczesnego świata i ukazują dojrzały pogląd na życie, oraz znakomite opanowanie sztuki malarskiej.”

„Już pierwsze nagrodzone prace na Ogólnopolskim Salonie Malarstwa, Grafiki, Rzeźby i Fotografii Studentów były próbą konfrontacji z okresem wojny, próbą analizy związanych z nim emocji i doświadczeń. Dla Skupińskiego wojna nie przeszła do historii. Artysta ciągle szuka środków wyrazu, które uzmysłowią grozę totalnej zagłady. W pracach najnowszych rejestruje nowe zjawiska polityczne i społeczne. Sztuka Skupińskiego jest figuratywna, co umożliwia oddanie istoty zdarzeń i doświadczeń.”

„Prace Skupińskiego są sugestywne i zarazem pełne humanizmu. Chęć sprostania aktualnym wydarzeniom zaowocowała zespołem prac „John F. Kennedy Memorial”. Nowe kompozycje przemawiają do nas mocnym głosem, przyciągają symbolizmem, prawdą i bezbłędnym wykonaniem. Praca z cyklu upamiętniającego prezydenta uzyskała złoty medal na Międzynarodowym Biennale Grafiki w Frechen (1976) w Niemczech. Impreza ta cieszy się światową renomą ”.

Artysta mówi: „Gdybym nie wierzył, iż sztuka może być środkiem zmiany społecznej i rodzajem antidotum na bolączki dzisiejszej cywilizacji, to przestałbym się nią zajmować”.

B. Skupiński miał swoją wystawę w Pabianicach w 1969 r. Wspomina o nim króciutko okolicznościowy folder Muzeum Miasta Pabianic z 1987 r., podsumowujący długoletnią współpracę muzeum ze środowiskiem plastycznym.


http://www.artprice.com/artist/247653/bogdan-kazimierz-skupinski/biography


Niedawno otrzymaliśmy od Bogdana K. Skupinskiego portfolio ze zdjęciami przedstawiającymi miejsce gdzie do września 2001 roku stały wieże WTC. Artysta zarejestrował formy pamięci o osobach, które zginęły w zamachu.

I am sending you an album with photographs of Ground Zero (2001-02) that I have personally taken. With this collection, I wish to share with you memories of what took place in New York City. I believe that everyone, no matter where they are from, what language they speak, has an indelible mark of this day in their mind.

Please accept this portfolio as a gift to your collection, along with my gratitude and best wishes. I very much would appreciate your opinion with regards to my work.

O Bogdanie Skupinskim możemy przeczytać więcej w pomnikowym wydawnictwie E. Benezit „Dictionnaire critique et documentaire des peinters, sculpteurs, dessinateurs et graveurs, Paris 1999, t. 12, p. 874.


Autor: Sławomir Saładaj


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij