Arno Heintze
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęPabianiczanin Arno Heintze był utalentowanym pianistą, w latach 30. ubiegłego wieku współpracował m.in. z trzema reprezentacyjnymi formacjami muzycznymi – Orkiestrą Symfoniczną im. Fryderyka Chopina oraz Kwartetem Rewelersów i Towarzystwem Śpiewaczym im. Stanisława Moniuszki. Często można było go usłyszeć w różnych rozgłośniach Polskiego Radia. Profesor Henryk Miłek widział w nim następcę Ludwika Ursteina (pianista, kompozytor, kameralista, zwany ”królem akompaniatorów”).
Pabianice, dnia 17 listopada 1933 r. W sali Kina Miejskiego Oświatowego przy ulicy Gdańskiej odbył się mistrzowski koncert solistów z udziałem profesora Miejskiego Konserwatorium Muzycznego w Bydgoszczy p. Jerzego Stefana (skrzypce) oraz absolwenta szkoły muzycznej p. Arno Heintze (fortepian). Koncert ten zorganizowała Orkiestra Symfoniczna im. F. Chopina w Pabianicach, będąca pod artystycznym kierownictwem, niezmordowanego na tym polu p. Karola Lubowskiego. Koncert był prawdziwą ucztą dla miłośników muzyki i stał na bardzo wysokim poziomie artystycznym.
Muzyka różnych kompozytorów, jak: Bacha, Beethovena, Chopina, Moszkowskiego, Saint –Saӫnsa, Wieniawskiego, Dworzaka i Nowocka, pochodząca z różnych epok twórczości muzycznej, od pierwszych jej przebłysków poprzez okres pełnego rozkwitu, do muzyki współczesnej, świadczy o umiejętnym zestawieniu programu.
Jerzy Stefan, skrzypek-wirtuoz, pabianiczanin, obecnie profesor Konserwatorium Muzycznego w Bydgoszczy, pokazał Pabianicom muzykę piękną i subtelną technicznie, stojącą na najwyższym szczeblu wykonania i dotychczas tutaj niesłyszaną. Było to coś zupełnie nowego i w istocie swej wspaniałego. Aby scharakteryzować walory muzyczne, jakimi rozporządza p. Stefan, trzeba być znawcą muzyki skrzypcowej w całym tego słowa .znaczeniu. Jest to skrzypek pierwszorzędny i znany już w zachodniej połaci naszego kraju, gdzie od dłuższego czasu występuje.
Drugi z rzędu solista p. Arno Heintze – przedstawia świetny materiał na pianistę. Znany w kolach muzycznych Łodzi i Pabianic profesor Miłek nazywa go pabianickim Ursteinem. Ponieważ p. Heintze jest jeszcze młodym człowiekiem, czeka go świetna przyszłość, o ile nadal będzie tak samo jak dotychczas pracował nad sobą. Zła akustyka sali Kina Miejskiego winna skłonić w przyszłości organizatorów występów solowych do zmiany tej sali na inną, posiadającą lepsze warunki. (Echo nr 318/1933 r.)
W środę, 8 marca bm. w sali Kina „Luna” odbędzie się koncert Orkiestry Symfonicznej im. F. Chopina w Pabianicach poświęcony twórczości Griega. W programie przewiduje się wykonanie suit Griega i koncertu fortepianowego z towarzyszeniem orkiestry. Koncert fortepianowy wykona p. Arno Heintze. Koncert wywołał w mieście duże zainteresowanie. (Republika nr 64/1933 r.)
W 1934 roku Arno Heintze wszedł do zarządu Orkiestry Symfonicznej im. F. Chopina.
Pabianice, 24 lutego 1934 r. W lokalu czytelni miejskiej przy ulicy Kościuszki 7 odbyło się walne zebranie Orkiestry Symfonicznej im. F. Chopina w Pabianicach. Sprawozdanie tymczasowego zarządu orkiestry przyjęto do zatwierdzającej wiadomości, po czym uchwalono absolutorium ustępującym władzom oraz wyrażono specjalne uznanie za niezmordowaną pracę dla dobra orkiestry.
Nowy zarząd przedstawia się następująco: Brunon Dąbrowski – prezes, Teodor Nowak, Brunon Hegenbart, Kornel Pawełczyk, Witalis Missala, Karol Adamkiewicz, Arno Heintze, Tadeusz Woldański i Karol Lubowski – zarząd.
Z ważniejszych uchwał należy wymienić przyjęcie statutu orkiestry w brzmieniu opracowanym przez tymczasowy zarząd. (Echo nr 53/1934 r.)
Towarzystwo Śpiewacze im. St. Moniuszki
Z dniem 25 bm. przodujące w Pabianicach Towarzystwo Śpiewacze im. Moniuszki wznawia swą działalność organizacyjno-śpiewaczą. Przerwane w okresie letnim lekcje śpiewu rozpoczynają się na nowo. Lekcje dla chóru mieszanego odbywać się będą we wtorki i piątki każdego tygodnia, chóru męskiego – wtorki i niedziele. Sekcja muzyczna lekcje swoje odbywać będzie w czwartki każdego tygodnia, sekcja bridżowa – w środy i soboty. Posiedzenie zarządu odbywają się co drugi czwartek. Ogólne kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach p. Karola Lubowskiego przy wybitnej współpracy naczelnego dyrygenta –kompozytora Karola Prosnaka.
Udział swój w pracach towarzystwa zapowiedział znany pianista pabianicki p. Arno Heintze, który w dniu 1 września, po jednorocznych studiach w Ameryce, wraca do Pabianic. (Echo nr 232/1936 r.)
Rewelersi
Onegdaj w sali Miejskiego Teatru przy ul. Gdańskiej odbył się zapowiedziany koncert zespołu rewelersów z udziałem L. Wilczyńskiej oraz pianisty wirtuoza Arno Heintzego, pod kierunkiem i w artystycznej oprawie p. Karola Lubowskiego. Koncert stał na wysokim poziomie, zaś jego wykonawcy na wysokości zadania.
Zespół rewelersów operuje przede wszystkim doskonałą dykcją, która w połączeniu z melodyjnością śpiewanych przezeń utworów stwarza bardzo miłą dla ucha całość. Popisy solowe p. Arno Heintze podobały się publiczności jako utwory miniaturowe, pogodne swą treścią muzyczną. Technika jego i dynamika jest doskonała.
Koncert uświetniła swymi występami artystka łódzka p. L. Wilczyńska. Piękne jej produkcje sceniczne o pierwszorzędnym smaku artystycznym pozostaną na długo w pamięci licznie zgromadzonej publiczności. (Echo nr 259/1937 r.)
Znany i ceniony zespół rewelersów pod kierunkiem K. Lubowskiego wystąpi w dniu dzisiejszym w sali Kina Miejskiego przy ul. Gdańskiej o godzinie 8 wieczór. Współudział w koncercie ponadto biorą znakomita pieśniarka p. L. Wilczyńska oraz p. Arno Heintze – pianista wirtuoz. Doborowy program daje pewną gwarancję wesołego i beztroskiego spędzenia wieczoru. (Echo nr 257/1937 r.)
Rozgłośnia Łódzka. 5 września o godzinie 15 w czasie rozmowy wujka radiowego z dziećmi wystąpi chór rewelersów Karola Lubowskiego, który odśpiewa szereg pociesznych piosenek dla najmłodszych radiosłuchaczy. Jest to już trzecia z kolei audycja dla dzieci, w czasie której nadawana jest żywa muzyka, która wyrugowała płyty gramofonowe. (Głos Poranny nr 254/1937 r.)
W dniu 23 bm. w sali Teatru Miejskiego przy ulicy Gdańskiej wystąpił kwartet rewelersów pod kierunkiem Karola Lubowskiego, znanego działacza na polu muzycznym z własnym wieczorem piosenek i pieśni. Dobór programu piosenek, wykonanie i ujęcie ich sprawiło na słuchaczach miłe wrażenie. Kultura muzyczna i mrówcza praca zespołu uczyniło zeń zespół o pierwszorzędnej wartości, który może być słuchany przez najbardziej wybrednych miłośników lekkich piosenek i pieśni. Fakt ten potwierdza ścisła współpraca chóru rewelersów z Rozgłośnią Łódzką Polskiego Radia, przed mikrofonem którego rewelersi pabianiccy stale występują.
Co prawda brak jeszcze zespołowi pewnej swobody scenicznej oraz większej bezpretensjonalności lecz jest nadzieja, że z czasem i to da się naprawić. W każdym razie zespół ten jest na dobrej drodze do swego rozwoju. Nuta sentymentu wprowadzona właściwie i we właściwych momentach do piosenek, co jest niechybną zasługa kierownika p. Karola Lubowskiego, stwarza doskonały nastrój wśród słuchaczy. Atutem zespołu jest dobra wymowa. Koncert środowy dał słuchaczom obraz pracy kwartetu, za którą należy się zespołowi pełne uznanie. W koncercie wzięła również udział artystka rewiowa p. Zula Korbianka. (Echo nr 329/1938 r.)
Polskie Radio
Radio Krakowskie. Piątek, 4 marca, godz. 18.15 – recital śpiewaczy Janiny Szczygłówny, Arno Heintze – akompaniament. (Naprzód nr 63/1938 r.)
Audycje radiofoniczne. Piątek 28 kwietnia, godz. 18 – koncert rozrywkowy. Wykonawcy: Pabianickie Trio Wokalne, Arno Heintze – fortepian. (Kurier Łódzki nr 116/1939 r.)
Program radiowy. Środa, 11 grudnia, godz. 22.45 – koncert solistów. Wykonawcy: Łucja Guzowska – Ozimińska, śpiew, Olga Nietschówna, skrzypce, Arno Heintze – akompaniament. (Orędownik nr 286/1938 r.)
Program Rozgłośni Łódzkiej Polskiego Radia. Poniedziałek, 24 października, godz. 22.10 – koncert popularny. Wykonawcy: Żeńskie Trio Wokalne, Alfred Miller, skrzypce i Arno Heintze – fortepian i akompaniament. (Republika nr 292/1938 r.)
Radio na dziś. Piątek, 3 lutego, godz. 19.05 – koncert rozrywkowy. Wykonawcy: Orkiestra Salonowa pod dyr. T. Klesewettera, Jacek Arian (piosenki), Br. Nagujewski, wiolonczela, Arno Heintze – akompaniament. (Nowy Dziennik nr 34/1939 r.)
Dzisiejszy program radiowy. 21 października, godz. 21.10 – Trio Salonowe: Juliusz Stefański, skrzypce, Bronisław Nagujewski, wiolonczela, Arno Heintze – fortepian. (Głos Poranny nr 216/1938 r.)
Radio Krakowskie. Piątek, 22 kwietnia, godz. 18.15 – „Piosenki neapolitańskie”. E. Reinhold, Arno Heintze – akompaniament. (Krakowski Kurier Poranny nr 109/1938 r.)
Radio na dziś. Piątek, 12 sierpnia, godz. 21.10 – koncert w wykonaniu Chóru Męskiego Towarzystwa Śpiewaczego im. St. Moniuszki w Pabianicach pod dyr. Karola Lubowskiego, Arno Heintze – akompaniament. (Nowy Dziennik nr 221/1938 r.)
Radio Krakowskie. Sobota, 18 września, godz. 21.05 – koncert rozrywkowy w wykonaniu Kwartetu Rewelersów Karola Lubowskiego i Arno Heintza – fortepian. (Krakowski Kurier Poranny nr 73/1937 r.)
Sobota, 2 kwietnia, godz. 16.15 – koncert solistów. Muzyka lekka w wykonaniu Olgi Musiałowej (sopran) i Arno Heintze – fortepian i akompaniament (Krakowski Kurier Poranny nr 90/1938 r.)
Radio Warszawskie. Środa, 7 września, godz. 19 – E. Grieg. Wykonawcy: Olga Nietschówna i Arno Heintze. (Robotnik nr 251/1938 r.)
Radioprogram. Wtorek, dnia 8 listopada, godz. 18 – O muzyce i muzykach. Piotr Czajkowski jako kompozytor utworów fortepianowych. Wykonawcy : Arno Heintze – fortepian, Ryszard Benke, prelekcja. (Republika nr 307/1938 r.)
Audycje radiofoniczne. Poniedziałek, 17 kwietnia, godz. 22.30 – koncert rozrywkowy. Wykonawcy: Zygmunt Łuczak, piosenki, Arno Heintze – fortepian i akompaniament. (Kurier Łódzki nr 105/1939 r.)
Radio. Godz. 18.15 – koncert solistów. Wykonawcy: Olga Musiałowa i Arno Heintze. (ABC nr 102/1938 r.)
Radio-Kącik. Sobota, 12 marca, godz. 19.50 – koncert solistów. Jan Trzaska (baryton), Arno Heintze – fortepian i akompaniament. (Echo nr 71/1938 r.)
Program Rozgłośni Łódzkiej. Piątek, 5 listopada, godz. 18.15 – koncert rozrywkowy. Wykonawcy: Arno Heintze (fortepian) i Bolesław Brzeziński (gwizd artystyczny). Audycja dla Krakowa i Katowic. (Republika nr 304/1937 r.)
Piątek, 10 lutego, godz. 18.20 – lekkie utwory fortepianowe wykona Arno Heintze. (Republika nr 41/1939 r.)
Godz. 17 – Trio Salonowe (B. Nagujewski, wiolonczela, J. Stefański, skrzypce, Arno Heintze – fortepian). Z Łodzi na wszystkie rozgłośnie polskie. (republika nr 45/1939 r.)
Niedziela, 20 sierpnia, godz. 19.35 – koncert popularny. Wykonawcy: Olga Nietschówna, skrzypce, Arno Heintze – fortepian. (Glos Poranny nr 230/ 1938 r.)
Sobota, 18 września, godz. 21.05 – koncert rozrywkowy w wykonaniu Kwartetu Rewelersów Karola Lubowskiego i solisty Arno Heintze – fortepian. (Dzień Pomorza nr 216/1937 r.)
Niedziela, 6 marca, godz. 19.50 – koncert solistów. Wykonawcy: Olga Nietschówna, skrzypce, Cecylia Izygrin, kontralt, Arno Heintze – akompaniament. (Republika nr 64/1938 r.)
Niedziela, 27 listopada, godz. 19.30 – egzotyczne utwory fortepianowe w wykonaniu Arno Heintze. (Republika nr 326/1938 r.)
Niedziela, 20 marca, godz. 10.30 – „Wędrowny grajek” – suita w 7-miu częściach Zygmunta Noskowskiego w wykonaniu chóru mieszanego Towarzystwa Śpiewaczego im. St. Moniuszki w Pabianicach pod dyr. Karola Lubowskiego. Akompaniują: Betty Hermann i Arno Heintze. Recytuje Zofia Badachówna. (Republika nr 78/1938 r.)
Poniedziałek, 18 kwietnia, godz. 19.15 – koncert solistów: Gertruda Nelheiser, śpiew i Arno Heintze – fortepian i akompaniament. (republika nr 105/1938 r.)
Niedziela, 14 sierpnia, godz. 20 – duet fortepianowy. Utwory fortepianowe na cztery ręce. Wykonawcy: Artur Wentland i Arno Heintze. (Republika nr 222/1938 r.)
Poniedziałek, 23 stycznia, godz. 22.10 – koncert rozrywkowy. Wykonawcy: Pabianickie Trio Wokalne, Jacek Arian, piosenki, Arno Heintze – fortepian i akompaniament. (Republika nr 23/1939 r.)
W najbliższym koncercie solistów, który nadaje Rozgłośnia Łódzka o godz. 19.50 wystąpi Jan Trzaska (baryton) z programem arii Mozarta i Verdiego oraz pieśniami Moniuszki. Poza tym wystąpi Arno Heintze, który wykona szereg utworów Griega, a m. in. Sonatę e-moll. (Łodzianin nr 72/1938 r.)
Rozgłośnia Łódzka, która w ostatnich czasach zaprezentowała Łodzi szereg chórów łódzkich, obecnie sięgnęła do Pabianic i nawiązała ścisłą współpracę z tamtejszymi zespołami chóralnymi. Jeden taki zespół, którego walory odpowiadają całkowicie zapotrzebowaniu mikrofonu usłyszymy o godz. 16. Będzie śpiewał chór Katolickiego Stowarzyszenia Śpiewaczego „Cecylia” w Pabianicach pod dyr. Neumanna. Koncert ten urozmaicony będzie występem solistów. Program obejmuje utwory chóralne z towarzyszeniem orkiestry kameralnej lub fortepianu oraz pieśni w wykonaniu p. Olgi Musiał (mezzosopran) i p. Edmunda Reinholda (tenor), przy fortepianie p. Arno Heintze. (Głos Poranny nr 258/1937 r.)
Orkiestra Symfoniczna im. F. Chopina
W związku z dniem szopenowskim w Pabianicach zadebiutowała na koncercie ku czci Chopina nowo zorganizowana Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją p. B. Debicha. Występ orkiestry wywołał w mieście ogromne zainteresowanie ze względu na to, że orkiestra składa się jedynie tylko z pabianiczan i dyrygent jest również pabianiczaninem.
Orkiestra wykonała dwa utwory Chopina, wykazując bardzo dobrą technikę, czystość tonu i dobrą dynamikę. Występ orkiestry nagrodzono entuzjastycznymi oklaskami, a dyrygentowi składano zasłużone gratulacje.
Nawiązując do występu orkiestry, p. ławnik Wydziału Kultury B. Dabrowski zaapelował do zebranej publiczności, aby wszystkimi siłami popierała nową orkiestrę i nie pozwoliła na jej likwidację. W najbliższym czasie powstanie towarzystwo popierania pabianickiej Orkiestry Symfonicznej, do którego należeć będą mogli wszyscy obywatele, którzy chcą przyjść orkiestrze z pomocą materialną i moralną. (Ilustrowana Republika nr 305/1932 r.)
W dniu onegdajszym o godz. 8 wieczorem w sali Ochrony Katolickiej przy ul. św. Jana 26 odbyło się walne zgromadzenie członków czynnych i wspierających Towarzystwa Orkiestry Symfonicznej im. Fryderyka Chopina w Pabianicach.
Z ważniejszych uchwał należy wymienić wybór kierownika orkiestry w osobie p. Karola Lubowskiego, który do tej pory położył olbrzymie zasługi dla orkiestry oraz uchwałę dotyczącą zorganizowania w najbliższym czasie koncertu poświęconego wyłącznie muzyce polskiej. (Echo nr 240/1933 r.)
Istniejąca dotychczas w Pabianicach jako organizacja samodzielna Orkiestra Symfoniczna im. F. Chopina zgłosiła swój akces do orkiestry fabrycznej firmy Krusche i Ender, gdzie istnieć będzie pod tą samą nazwą jedynie z dodatkiem- „przy firmie Krusche i Ender”.
W związku z powyższym Towarzystwo Muzyczne im. F. Chopina w Pabianicach, którego celem była opieka nad orkiestrą i udzielanie jej pomocy, tak moralnej, jak i materialnej – zostanie rozwiązane i wyznaczy komisję likwidacyjną. Majątek ruchomy towarzystwa najprawdopodobniej zostanie przekazany Związkowi Towarzystw Śpiewaczych w Pabianicach.
Jak widać wszelkie wysiłki poszczególnych jednostek, które z całą ofiarnością pracowały dla towarzystwa i za wszelką cenę pragnęły utrzymania orkiestry, jako placówki samodzielnej i niezależnej – poszły na marne. (Echo nr 280/1934 r.)Autor: Sławomir Saładaj