Koncepcja Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęKoncepcja organizacji Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
przy Przedszkolu Miejskim nr 16 w Pabianicach
Opracowanie:
mgr Beata Adasiak
mgr Urszula Wiąckiewicz
-
Wprowadzenie - uzasadnienie potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
-
Identyfikacja problemu
-
Proces tworzenia projektu programu Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
- Podstawowe akty prawne
- Przebieg prac nad opracowaniem koncepcji Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
-
Koncepcja Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
- Adresaci wczesnej wielospecjalistycznej pomocy
- Cele wobec beneficjentów programu
- Wymagania formalne
- Modelowy ciąg działań
- Miejsce realizacji świadczeń – stan przygotowania placówki do realizacji działań
-
Znaczenie Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla dziecka i jego rodziny
-
Odwołanie do dokumentów strategicznych
-
Kosztorys
1. Wprowadzenie - uzasadnienie potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Wczesne wspomaganie rozwoju jest nowym zadaniem w polskim systemie oświaty, ważnym z punktu widzenia rozwoju i potrzeb dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka są to zintegrowane oddziaływania profilaktyczne, diagnostyczne, rehabilitacyjne, pedagogiczne, psychologiczne i medyczne, których podmiotem jest małe dziecko, które jest zagrożone niepełnosprawnością albo u którego występują dysfunkcje rozwojowe oraz jego rodzina. Tak więc podmiotem wczesnego wspomagania jest małe dziecko od momentu wykrycia symptomów zaburzenia do podjęcia nauki w szkole.
Dlaczego wczesne?
Podjęcie wielospecjalistycznych działań (terapeutyczno-rehabilitacyjno-edukacyjnych) powinno rozpocząć się możliwie jak najszybciej od momentu zauważenia nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Biorąc pod uwagę dużą plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju dziecka, im wcześniej wykryte i zdiagnozowane zostaną zaburzenia tym większe szanse na szybką pomoc i dziecku i jego rodzinie.
Pabianice są miastem liczącym 70.275 mieszkańców (stan na dzień 30 XII 2006). W tej liczbie 8% stanowią dzieci w wieku 0 – 9 lat.
Na tle innych miast regionu Pabianice są miastem o najbardziej niekorzystnej strukturze wiekowej ponieważ aż 19% mieszkańców to osoby w wieku poprodukcyjnym. Prognozy na lata następne przewidują pogłębianie się niekorzystnych tendencji. Innymi niekorzystnymi czynnikami zagrażającymi prawidłowemu przygotowaniu dzieci do samodzielnego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym są: duża grupa rodzin niepełnych wychowujących co najmniej 1 dziecko (22,65% ogółu rodzin pabianickich) oraz niski poziom wykształcenia (osoby bez wykształcenia, z wykształceniem podstawowym nieukończonym, podstawowym i zawodowym stanowią ok. 54% populacji).
W tej sytuacji poważnym problemem staje się kompetentna obserwacja rozwoju dziecka, rozpoznanie nieprawidłowości i wczesna reakcja na nie ze strony rodziców i opiekunów. Brak adekwatnych zachowań, bezradność rodziny, nieumiejętność szukania wsparcia we wczesnym okresie pojawienia się zaburzeń rozwojowych dziecka są przyczyną zbyt późnej diagnozy, a tym samym późnego podjęcia działań terapeutycznych. Dzieciom i rodzinom dzieci niepełnosprawnych i z zaburzeniami rozwojowymi musi być świadczone wsparcie i pomoc w wypełnianiu przez nie trudnych i obciążających zadań opiekuńczych, rehabilitacyjnych i wychowawczych.
Do chwili obecnej na terenie miasta i gminy Pabianice nie ma placówki obejmującej wczesną, wielospecjalistyczną, skoordynowaną i ciągłą opieką dzieci niepełnosprawne i zagrożone niepełnosprawnością. Pomoc tę może zapewnić Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
2. Identyfikacja problemu
Dane statystyczne opublikowane przez W.U.S. w Raporcie o stanie zdrowia mieszkańców województwa łódzkiego wskazują, że:
- osoby niepełnosprawne w grupie wiekowej 0 – 14 r.ż. stanowią ogółem 3,5%
- ponad 50% ludności jest dotkniętych co najmniej jedną chorobą przewlekłą
- co czwarte dziecko w wieku 0 – 14 lat choruje na chorobę przewlekłą
W związku z powyższymi danymi jako inicjatorzy projektu podjęliśmy próbę zdiagnozowania skali zjawiska na terenie Pabianic.
W celu szacunkowego określenia liczebności grupy dzieci mogących być adresatami działań ZWWRD zwróciliśmy się do publicznych i niepublicznych przychodni zdrowia na terenie Pabianic z prośbą o zebranie i udostępnienie danych dotyczących problemów rozwojowych u dzieci w wieku od 0-7 lat zarejestrowanych w placówkach.
Uzyskane wyniki przedstawia poniższe zestawienie.
Dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego - 22
Zaburzenia rozwoju ruchowego - 98
Wady i choroby narządu wzroku - 94
Wady i choroby narządu słuchu i zaburzenia mowy - 92
Zaburzenia i choroby układu oddechowego - 121
Zaburzenia rozwoju psychicznego i somatycznego - 81
Przewlekłe stany zaburzenia odżywiania i stany niedoborowe - 140
Wady i choroby układu kostnego i tkanki łącznej - 15
Wady i choroby układu moczopłciowego - 86
Zaburzenia neurologiczne - 17
Podsumowując daje to grupę 766 dzieci z różnymi problemami rozwojowymi. Znaczna część w/w dzieci oprócz pomocy i interwencji lekarskiej wymaga wielospecjalistycznej pomocy terapeutyczno-rehabilitacyjno-edukacyjnej – potwierdzają ten fakt lekarze.
3. Proces tworzenia projektu programu ZWWRD
Podstawowe akty prawne regulujące organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju
- Ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 roku (Dz.U. z 1996 r. Nr 67 poz.329 z późn. zm.)
Art.71b ust.2a. „W przedszkolach i szkołach podstawowych mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną”
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 roku w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Konstytucja Rzeczypospolitej
Art. 68 ust.3 Władze publiczne są zobowiązane do zapewnienia opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku
- Konwencja o Prawach Dziecka ( ratyfikowana przez Polskę 30 września 1991 r.)
Art. 23 Państwa-Strony uznają, że dziecko psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne powinno mieć zapewnioną pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących mu godność, umożliwiających osiągnięcie niezależności oraz ułatwiających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu społeczeństwa
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
Art.4.1. „Działania zapobiegawcze w zakresie ochrony zdrowia psychicznego są podejmowane przede wszystkim wobec dzieci,
2.Działania te obejmują w szczególności:
2a. Tworzenie placówek rozwijających działalność zapobiegawczą, przede wszystkim poradnictwa psychologicznego oraz placówek specjalistycznych z uwzględnieniem wczesnego rozpoznawania potrzeb dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego,
Przebieg prac nad opracowaniem koncepcji
- Zdefiniowanie celów, założeń i koncepcji realizacji Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
- Konsultacje z zespołem pedagogów na terenie placówki, w której planowane jest powołanie ZWWRD – PM Nr 16
- Diagnoza potrzeb – wstępne określenie skali zjawiska na terenie miasta Pabianic
- Konsultacje z władzami miasta oraz z przedstawicielami nadzoru pedagogicznego
- Przeprowadzenie akcji informacyjnej propagującej ideę wczesnego wspomagania rozwoju:
- Prezentacja założeń w miejscowej prasie
- Zorganizowanie seminarium szkoleniowo – naukowego (dla pedagogów, przedstawicieli służby zdrowia i zainteresowanych rodziców ) „Wczesne wspomaganie rozwoju – nadzieja i szansa na lepsze jutro dziecka”. Instytucjami współuczestniczącymi w organizacji seminarium były: Urząd Miejski w Pabianicach i Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi
- Opracowanie materiałów informacyjnych dla rodziców i pedagogów
- Przedstawienie koncepcji WWR dyrektorom przedszkoli z terenu miasta Pabianice
- Zorganizowanie zebrania informacyjnego dla rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością
- Złożenie wniosku o wyrażenie zgody na powołanie ZWWRD przy Przedszkolu Miejskim Nr 16 w Pabianicach
4. Koncepcja Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Adresaci wczesnej, wielospecjalistycznej pomocy
Szczególną uwagę i wsparcie zamierzamy skierować na:
- dzieci z upośledzeniem umysłowym lub cechami upośledzenia umysłowego (w tym wynikających z zaburzeń genetycznych)
- dzieci z zaburzeniami i chorobami psychicznymi ( w tym zaburzenia emocjonalne, w tym ADHD, Zespół Willi-Pradera, Zespół Retta, Zespół Aspergera i neurologiczne- epilepsja)
- dzieci z dysfunkcją ruchu i układu kostno-stawowego (w tym dzieci z mpd, obniżonym napięciem mięśniowym, wiotkością, niezbornością ruchową)
- dzieci z ryzyka okołoporodowego (zaburzenia odżywiania i stany niedoborowe, zaburzenia układu oddechowego i wcześniaki)
W chwili obecnej jest to grupa licząca 475 dzieci.
Pomoc i wsparcie jest adresowana również do rodziców i opiekunów w/w grupy dzieci a także do szeroko rozumianego środowiska w którym funkcjonuje dziecko.
Cele wobec beneficjentów programu
Cele ukierunkowane na dziecko:
- Diagnoza rozwoju dziecka (wstępna diagnoza psychologiczna)
- Wielospecjalistyczna diagnoza funkcjonalna (pogłębiona diagnoza dziecka – kompleksowa i interdyscyplinarna opracowana przez specjalnie powołany zespół)
- Włączenie terapii ze względu na rozpoznane nieprawidłowości rozwojowe
- Opracowanie Indywidualnego Programu Terapii opartego na mocnych stronach dziecka i jego ograniczeniach
- Ustalenie cyklu terapeutycznego oraz zasad jego monitorowania i weryfikowania
Cele ukierunkowane na rodzinę
- Modelowanie sytuacji prowadzących do rozwiązania problemów rodzinnych, kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem
- Psychoedukacja (wyjaśnianie patomechanizmów zaburzeń rozwoju dziecka, włączanie w proces terapii, wspólne budowanie realistycznej wizji dziecka )
- Udzielanie instruktażu i porad, prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem
- Udzielanie pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka
- Informowanie o ofercie diagnostyczno – terapeutycznej i rehabilitacyjnej w istniejących placówkach
- Organizowanie grup wsparcia i szkoleń dla rodziców
Cele ukierunkowane na środowisko
- Propagowanie idei Wczesnego Wspomagania Rozwoju poprzez nawiązanie stałej współpracy z pracownikami służby zdrowia w :
- szpitalach na oddziałach położniczych, oddziałach patologii ciąży,
- poradniach D, przychodniach lekarskich, żłobkach, (akcja informacyjna poprzez foldery, plakaty, ulotki)
- Uruchomienie strony internetowej w celu prowadzenia działalności informacyjnej, szkoleniowej i wymiany doświadczeń
- Nawiązanie współpracy z placówkami naukowymi
- Publikacje dla rodziców, nauczycieli, specjalistów
Aby te cele mogły być osiągnięte potrzebny jest zespół specjalistów różnych specjalności. W skład zespołu powinni wchodzić:
- pedagog specjalny posiadający kwalifikacje odpowiednio do rodzaju niepełnosprawności dziecka a w szczególności oligofrenopedagog, yflopedagog lub surdopedagog
- psycholog
- logopeda
- terapeuci innych specjalności w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny np. fizjoterapeuci, terapeuci widzenia, orientacji przestrzennej, pecjaliści integracji sensorycznej
- lekarze różnych specjalności m.in. lekarz neurolog, okulista oraz konsultanci innych specjalności w zależności od potrzeb.
Wymagania formalne
Wymagania, aby dziecko zostało objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
O tych wymaganiach powinien wiedzieć każdy rodzic, który chce, aby jego dziecko zostało objęte opieką ZWWRD.
- Dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie WWR wydanej przez Zespół Orzekający w PPP (jeżeli dziecko chodzi już do przedszkola lub żłobka opinię wydaje PPP w rejonie placówki do której uczęszcza dziecko, albo w przypadku gdy dziecko nie uczęszcza do żadnej placówki – poradnia w rejonie zamieszkanie dziecka z rodzicami)
- Rodzice składają wniosek do właściwej PPP o potrzebie WWRD, który rozpatrzony będzie prze zespól orzekający danej poradni
- Zespół orzekający wydaje opinię , na podstawie której dziecko może być objęte WWRD
UWAGA! Wcześniejsze uzyskanie przez dziecko orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego czy integracyjnego nie wyklucza możliwości korzystania z zajęć organizowanych w ramach WWR.
Modelowy ciąg działań
Pierwsze objawy nieprawidłowości lub tylko uświadomione zagrożenia rozwoju
↓
Wstępna diagnoza (lekarska lub psychologiczna) we współpracy z rodzicami.
Skierowanie do Zespołu.
↓
Pogłębiona diagnoza wielospecjalistyczna: rehabilitacyjno – terapeutyczno – psychologiczno – logopedyczna z uwzględnieniem aspektu rodziny
↓
Kompleksowy program wspomagający dla dziecka i rodziny (opracowanie i wdrożenie)
↓
Systematyczna praca programowa, monitorowanie działań na podstawie aktualizowanej diagnozy. Modyfikowanie programu.
Miejsce realizacji świadczeń
Stan przygotowania Przedszkola Miejskiego nr 16 w Pabianicach do realizacji Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Przedszkole Miejskie nr 16 powstało w 1984 roku. W rok później utworzona została grupa specjalna. We wrześniu 1996 roku powstała pierwsza grupa integracyjna. Aktualnie w przedszkolu funkcjonują dwie grupy specjalne, cztery integracyjne i dwie masowe.
Biorąc pod uwagę nasze 24 letnie doświadczenie w organizowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej w odniesieniu do dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi oraz dokonując analizy przeprowadzonych badań dotyczących rodzajów zaburzeń rozwojowych u małych dzieci, podjęliśmy starania o utworzenie przy Przedszkolu Miejskim nr 16 Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka. Instytucjami uprawnionymi do organizowania WWR są szkoły specjalne, ośrodki szkolno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz przedszkola.
Zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi chcemy objąć opieką dzieci od 0 do 7 roku życia ( do rozpoczęcia nauki w szkole). Spełniamy kryteria do prowadzenia diagnostyki i zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
Przedszkole jest przygotowane do przyjęcia osób niepełnosprawnych - podjazd dla wózków inwalidzkich, poszerzone wejście, każda klasa dysponuje łazienką wyposażoną w odpowiednio nisko zamontowane umywalki i sanitariaty oraz brodziki;
- Przedszkole dysponuje 8 salami edukacyjnymi (dwa oddziały specjalne i cztery oddziały integracyjne), które przygotowane są i wyposażone stosownie do potrzeb i specyfiki pracy z dziećmi (kąciki tematyczne, relaksacyjne);
- Przedszkole dysponuje gabinetami do pracy indywidualnej: logopedycznym, psychopedagogicznym, salą zabaw ruchowych;
- Przedszkole posiada Salę Doświadczania Świata (dofinansowaną ze środków PFRON) wyposażoną w sprzęt do poznawania świata wszystkimi zmysłami
- Przedszkole dysponuje odpowiednim sprzętem i pomocami dydaktycznymi usprawniającymi różne sfery rozwoju dziecka;
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną (zatrudniony psycholog, logopeda, rehabilitant, nauczyciele wspierający, surdopedagog, pedagodzy specjalni)
- Nauczyciele pracują z dziećmi i ich rodzinami różnorodnymi metodami psychopedagogicznymi (np. „Poranny krąg według pór roku”, „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” – M.Ch. Knilla, „Kinezjologia edukacyjna” – P. Dennisona, relaksacja, pedagogizacja rodziców itd.)
- Przedszkole prowadzi dodatkową formę terapii we współpracy z Fundacją „AMI” (dogoterapia)
- Przedszkole współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz udzielania wsparcia dzieciom niepełnosprawnym, zagrożonym niepełnosprawnością i ich rodzinom;
- Przedszkole współpracuje z placówkami zajmującymi się kształceniem i doskonaleniem zawodowym kadr pedagogicznych;
- Przedszkole ma wizję funkcjonowania ZWWRD uwzględniającą perspektywiczne podnoszenie jakości usług m.in. poprzez dalsze kształcenie kadry w celu wprowadzenia nowatorskich metod diagnozy i terapii oraz doskonalenie bazy lokalowej i materiałowej.
5. Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dla dziecka i jego rodziny
- zapewnienie optymalnego rozwoju intelektualnego i psychospołecznego
- zapewnienie większych korzyści ekonomicznych i obniżenie kosztów społecznych przez zwiększenie przyszłych możliwości uczenia się
- zapewnienie większej równości społecznej przez wyrównanie szans edukacyjnych
- zapobieganie marginalizacji społecznej dziecka i rodziny
- zwiększenie skuteczności późniejszej nauki przez stworzenie podstaw do realizacji i powiązanie z późniejszymi programami edukacyjnymi, społecznymi, prozdrowotnymi
- mogą przyczynić się do ograniczenia przyszłych wydatków na opiekę zdrowotną, opiekę i świadczenia socjalne dla niesprawnych, niezaradnych, bez odpowiedniego wykształcenia oraz źle przystosowanych społecznie dorosłych osób niepełnosprawnych
- zapewnienie wsparcia rodzinie i pomocy matce - zwłaszcza pracującej – w odpowiedzialnej realizacji zadań wychowawczych
6. Odwołanie do dokumentów strategicznych
Koncepcja utworzenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka wpisuje się z założenia „Strategii Rozwoju Gospodarczego Miasta Pabianice na lata 2007 – 2015
OBSZAR KLUCZOWY – JAKOŚĆ ŻYCIA
Poprawa jakości życia mieszkańców Pabianic
- Zwiększenie na terenie miasta zasobów mieszkaniowych
- Poprawa jakości kształcenia
- Rozszerzenie oferty rekreacyjnej i sportowej miasta
- Zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom i osobom przyjezdnym
- Rozszerzenie oferty kulturalnej miasta
- Projekty kosztorysów:
- wstępnej kalkulacji kosztów osobowych dla nauczycieli pracujących w Zespole Wczesnego Wspomagania Dziecka przy Przedszkolu Miejskim nr 16 w Pabianicach
- doposażenia przedszkola w sprzęt SI z przeznaczeniem do wykorzystania w zajęciach rehabilitacyjno-kompensacyjnych w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
Autor: Mirosław Niepsuj