Pomoc dla ucznia
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęMożna wystąpić o dofinansowanie na zakup podręczników w ramach rządowego programu „Wyprawka szkolna”. Wnioski przyjmują dyrektorzy szkół do 15 września.
Pomoc skierowana jest do uczniów klasy III szkoły podstawowej, uczniów klasy IV technikum oraz uczniów niepełnosprawnych: słabowidzących, niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej - uczęszczających w roku szkolnym 2015/2016 do szkół podstawowych – z wyjątkiem klasy I, II i IV, gimnazjów - z wyjątkiem klasy I, szkół ponadgimnazjalnych, tj. zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Dofinansowanie zakupu podręczników przysługuje uczniom z rodzin, w których dochód na osobę nie przekracza 574 zł netto, a także z rodzin niespełniających kryterium dochodowego na podstawie decyzji dyrektora szkoły uwzględniającej warunki ekonomiczne i społeczne (np. ciężka choroba, wielodzietność, przemoc, alkoholizm, narkomania w rodzinie). Uczniom niepełnosprawnym przysługuje bez względu na dochód.
Podstawą do skorzystania z pomocy przez uczniów niepełnosprawnych jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W przypadku uczniów spełniających kryterium dochodowe - zaświadczenie o dochodach lub zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń rodzinnych. Dopuszcza się również złożenie oświadczenia o dochodach. Rodziny, które przekraczają kryterium dochodowe zamiast zaświadczenia o dochodach składają uzasadnienie do otrzymania pomocy.
Dofinansowanie dla uczniów, którzy nie korzystają z podręczników do kształcenia specjalnego, wynosi:
- do 225 zł dla ucznia klasy III szkoły podstawowej,
- do 325 zł dla ucznia klas V-VI szkoły podstawowej,
- do 350 zł dla ucznia klas II-III gimnazjum,
- do 390 zł dla ucznia w zasadniczej szkole zawodowej,
- do 445 zł dla ucznia w liceum lub technikum,
- do 225 zł dla ucznia niepełnosprawnego z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- do 175 zł dla ucznia niepełnosprawnego z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym uczęszczającego do klasy I lub II szkoły podstawowej i niekorzystającego z podręcznika zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Dofinansowanie do zakupu materiałów edukacyjnych dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
Wniosek o przyznanie dofinansowania zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych (wzór do pobrania w sekretariacie szkoły) należy złożyć do dyrektora szkoły do 15 września. Zwrot pieniędzy nastąpi po przedłożeniu dowodu zakupu (może być nim faktura VAT, rachunek, paragon) lub oświadczenia o dokonanym zakupie podręczników lub materiałów edukacyjnych. W przypadku szkół z terenu Pabianic prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w Pabianicach, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne, koszty zakupu podręczników i materiałów edukacyjnych (do wysokości wartości pomocy o której mowa wyżej) zwróci prezydent miasta. Dofinansowanie wypłacane będzie w kasie Urzędu Miejskiego, na podstawie dowodów zakupu przedłożonych w Wydziale Edukacji Kultury i Sportu Urzędu Miejskiego w Pabianicach (ul. św. Jana 10, pokój nr 1).
Inną formą pomocy są stypendia i zasiłki szkolne. Mogą starać się o nie uczniowie zamieszkali w Pabianicach, których dochód w rodzinie nie przekracza kwoty netto 456 zł na osobę. Wnioski można pobrać w swojej szkole lub w Urzędzie Miejskim, w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu (ul. św. Jana 10) i złożyć do 15 września w tym samym miejscu wraz z załącznikami o uzyskiwanych dochodach za miesiąc sierpień. Pomoc udzielana jest na 10 miesięcy. Pieniądze wypłacane są dwa razy w roku w grudniu za 4 miesiące i w czerwcu za 6 miesięcy) na podstawie decyzji oraz imiennych rachunków przedstawionych przez rodziców ucznia.
Zasiłek przysługuje uczniowi w sytuacji losowej (choroba, śmierć rodzica, zalanie, pożar itp.) Wniosek na zasiłek wraz z dokumentami potwierdzającymi sytuację losową należy złożyć nie później niż 2 miesiące po zdarzeniu w szkole lub w Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu UM. Druki wniosków na stypendia i zasiłki szkolne są dostępne na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
Autor: Aneta Klimek