www.um.pabianice.pl
Pabianice znajdują się w aglomeracji łódzkiej. Stanowią zarazem centrum 120-tysięcznego powiatu. Funkcjonują tutaj najważniejsze dla społeczności instytucje i urzędy. Miasto liczy 58 tys. mieszkańców i obejmuje obszar 33 km2.

Kolejne nowe hybrydy ruszą na trasy

A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Fundusze Europejskie Programy Regionalne, Promuje Łódzkie, Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego


Osiem nowych autobusów hybrydowych prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz oficjalnie przekazał do eksploatacji. Tym samym zakończony został kontrakt z Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę 18 nowoczesnych niskoemisyjnych pojazdów. Pierwszy z nowych autobusów już dzisiaj wyjechał na linię T, kolejne na trasy wyruszą od soboty 15 czerwca.

Zakup 18 autobusów marki Solaris Urbino 12 hybrid to największa dostawa taboru dla Pabianic od 1983 roku.

Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobus marki Solaris w najnowszej wersji, po face-liftingu – i to jeszcze przed jej oficjalną premierą na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach.

autobusy

autobusy

Jarosław Habura

Jarosław Habura

- Autobusy charakteryzują się pięknym designem, ale również wieloma nowinkami technologicznymi, których do tej pory nie było. Pogoda dzisiaj daje nam odpowiedź na pytanie, co jest najważniejsze w autobusie: klimatyzacja – powiedział Jarosław Habura, prezes MZK Pabianice Sp. z o.o. - Mamy funkcję przyklęku, ułatwiającą wejście do pojazdu. Autobusy są przyjazne dla osób niepełnosprawnych, matek i ojców z dziećmi. Nowe autobusy to również bezpieczeństwo. Są 4 kamery wewnętrzne i zewnętrzne. Pojazdy wyposażone są w system automatycznego gaszenia komory silnika.

Oświetlenie zaprojektowano w technologii LED. Nowe autobusy mają białe zewnętrzne wyświetlacze, a wewnątrz dwa ekrany. Informację pasażerską uzupełnia zapowiedź głośnomówiąca. Wewnątrz zainstalowano automat biletowy. Do dyspozycji pasażerów są też gniazda USB oraz darmowy internet. - Trzeba przyznać, że wyjeżdżamy dzisiaj bardzo nowoczesnymi i bardzo ładnymi pojazdami. Zbieramy pochwały od pabianiczan, którzy oceniają ten zakup bardzo dobrze – dodał Jarosław Habura.

W autobusach zastosowano napęd hybrydowy, łączący tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną z magazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanego silnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności. Podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energię elektryczną i gromadzona w superkondensatorach. Przeniesienie napędu następuje bez skrzyni biegów. System Stop-and-Go całkowicie wyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej w superkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu z przystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na znaczne oszczędności w zużyciu paliwa.

Jarosław Habura

- Szczególne podziękowania składam dla Pana Prezydenta Grzegorza Mackiewicza. Pamiętam, jak 6 lat temu spotkaliśmy się u Pana Prezydenta. Padło hasło, że są środki unijne i można z nich skorzystać. Powiedział Pan, że „te pieniądze muszą być w Pabianicach”. Dzięki Pana determinacji udało się to zrealizować i możemy się cieszyć, że nowoczesny tabor wyjedzie na ulice Pabianic – mówił prezes MZK. Jarosław Habura podziękował także marszałkowi województwa, radnym miejskim, skarbnikowi miasta oraz pracownikom Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji UMP. - Składam serdeczne podziękowania również dla pracowników MZK: Danuty Muszczak, Ryszarda Drewniaka, Roberta Legiędzia i Sławomira Grelusa – dodał prezes spółki.

Grzegorz Schreiber

- Cieszę się, że do mieszkańców Pabianic trafiają nowoczesne, komfortowe, ekologiczne i bezpieczne autobusy – powiedział Grzegorz Schreiber, Marszałek Województwa Łódzkiego.

zgomadzeni goście

Grzegorz Mackiewicz

- W następnej perspektywie będziemy się starali o to, żeby zakupić kolejne autobusy – zapowiedział prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz. - Nie chcemy już doprowadzić do takiej sytuacji, jak kilkanaście lat temu, kiedy kupowaliśmy na rynku wtórnym poniemieckie autobusy, żeby miało co wyjechać na drogi. Dzisiaj weszliśmy na taki poziom komunikacji, którego musimy się trzymać. Gdyby nie środki unijne, prawdopodobnie nie mielibyśmy okazji odbierać dzisiaj tak komfortowych i dobrych autobusów. Życzę, aby jak najdłużej służyły.

Zbigniew Kowalski, regionalny dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach S.A. przekazał klucze do nowych autobusów na ręce prezydenta Grzegorza Mackiewicza, marszałka Grzegorza Schreibera oraz Roberta Legiędzia z MZK.

- Chciałbym bardzo gorąco podziękować w imieniu właścicieli firmy CAF, która zarządza Solarisem od września ubiegłego roku. W tej chwili jesteśmy obecni w 40 państwach świata, nawet tak daleko, jak na wyspie Reunion. Życzę, aby mieszkańcy Pabianic byli bardzo zadowoleni z eksploatacji nowych autobusów – mówił Zbigniew Kowalski z Solarisa.

Zbigniew Kowalski

symboliczne kluczyki

przecinanie wstegi

Przed kompletem ośmiu nowych autobusów czerwono-białą wstęgę przecięli (od lewej): przedstawiciele związków zawodowych działających przy MZK – Dariusz Jerzak, Janusz Pawelec i Krzysztof Kabza, zastępca naczelnika Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Marcin Chmielewski, przewodniczący Rady Miejskiej w Pabianicach Krzysztof Rąkowski, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber, Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz, naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Andrzej Różański, regionalny dyrektor sprzedaży Solaris Bus & Coach S.A. Zbigniew Kowalski oraz Jarosław Habura i Robert Legiędź z MZK.

Całość zamówienia opiewa na 33 mln 874 tys. zł. 85% kosztów kwalifikowalnych stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”.

marek Gryglewski, grzegorz Mackiewicz, Krzysztof Rąkowski

zgomadzeni goście

autobus

Katarzyna Golińska

Zakup autobusów hybrydowych pozwoli wycofać z użycia wszystkie najstarsze autobusy MZK, emitujące najwięcej spalin. W porównaniu z nimi hybryda emituje 17,5-krotnie mniej tlenków azotu, 8,5-krotnie mniej węglowodorów i 2,5-krotnie mniej tlenków węgla, a z przystanków może odjechać nawet całkowicie bezemisyjne. Autobusy marki MAN NL202 z 1996 r. już zostały sprzedane. Służbę kończą także autobusy MAN A21 z 2003 r., Solaris Urbino 12LE z 2005 r. i Jelcz M081MB z 2006 r. – Teraz najstarsze autobusy we flocie MZK będą miały 11 lat – zaznacza prezydent Grzegorz Mackiewicz.

autobus

zgromadzeni goście


Autor: Marcin Chmielewski


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij