Projekt „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”
A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkęProjekt pn. „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice - Ksawerów” realizowany przez Miasto Pabianice w partnerstwie z Gminą Ksawerów jest współfinansowany prze Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020, III Oś priorytetowa: Transport.
Celem projektu jest wzrost wykorzystania szynowego transportu publicznego poprzez rozwój, poprawę funkcjonalności i atrakcyjności transportu zbiorowego w systemie aglomeracyjnym i integrację poszczególnych jego sektorów.
Projekt „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów” przewiduje kompleksową modernizację linii tramwajowej 41 w Ksawerowie i Pabianicach, obejmującą:
-
przebudowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego w zakresie układu torowego, sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic, trakcyjnych linii kablowych;
-
przebudowę / budowę przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz zintegrowanych przystanków tramwajowo-autobusowych oraz ich dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych;
-
przebudowę pętli tramwajowej Wiejska;
-
budowę tram-bus pasa w ul. Zamkowej, ul. Stary Rynek i części ul. Warszawskiej w Pabianicach;
-
przebudowę / budowę podstacji trakcyjnych, w tym przebudowę / budowę niezbędnych instalacji wewnętrznych, technologicznych oraz przyłącza światłowodowego;
-
budowę Inteligentnego Systemu Transportowego, w tym systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego;
-
budowę kanalizacji oraz sieci światłowodowej dla obszarowego systemu sterowania i informacji pasażerskiej;
-
przebudowę skrzyżowań w zakresie wynikającym z przebudowy układu drogowo-torowego;
-
wprowadzenie priorytetu dla tramwajów w przejeździe przez wybrane osygnalizowane skrzyżowania;
-
budowę i przebudowę sieci uzbrojenia terenu, będących w kolizji z projektowanym układem torowo-drogowym;
-
budowę parkingu rowerowego bike&ride w rejonie pętli tramwajowej Duży Skręt;
-
budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Stary Rynek i Zamkowej w Pabianicach;
-
zagospodarowanie terenu i zieleni;
-
wydatki na inżyniera kontraktu oraz informację i promocję projektu.
Cel bezpośredni przełoży się na osiągnięcie celów pośrednich:
-
zwiększenie liczby pasażerów komunikacji tramwajowej,
-
skrócenie czasu podróży pasażerów,
-
poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego
-
poprawa sprawności funkcjonowania transportu tramwajowego,
-
poprawa dostępności komunikacji tramwajowej dla niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej ruchowości,
-
zwiększenie stopnia integracji różnych form komunikacji pasażerskiej, zarówno poprzez działania w infrastrukturę, jak i zmiany organizacyjne,
-
ograniczenie negatywnego oddziaływania układu komunikacji tramwajowej na architekturę miejską,
-
wzrost niezawodności funkcjonowania linii tramwajowych poprzez modernizację i wymianę trakcji,
-
przekazanie szybkiej i kompleksowej informacji o funkcjonowaniu transportu do pasażera,
-
zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego poprzez uprzywilejowanie pojazdów komunikacji miejskiej i lepsze zarządzanie ruchem.
Okres realizacji projektu: od 6.10.2017 do 30.09.2020
Całkowita wartość projektu: 146 388 450,00 zł, w tym Miasto Pabianice 123 012 300,00 zł i Gmina Ksawerów 23 376 150,00 zł
Wartość dofinansowania: 87 913 725,00 zł, w tym Miasto Pabianice 73 755 000,00 zł i Gmina Ksawerów 14 158 725,00 zł
Autor: Marcin Chmielewski